21 dec Deelnemersraad in bedrijf
Nieuwe ontwikkelingen: Deelnemersraad in bedrijf
Bezoek jij als deelnemer Gewoon Goed Uden? Kijkt een PlanH-trajectbegeleider met jou mee waar je dat goed kunt gebruiken? Weet jij als bezoeker de weg naar Gewoon Herstel te vinden wanneer je dat prettig vindt? Dan is jouw stem er één van de belangrijkste binnen onze organisatie.
Persoonlijk en herkenbaar
Als bezoeker of deelnemer bij PlanH werk je samen met anderen aan jouw verdere ontwikkeling. Dat kan thuis of bij ons participatie- en herstelcentrum Gewoon Goed Uden. We noemen dat werken aan verdere ontwikkeling een traject. Jouw traject is persoonlijk, je maakt het samen op maat voor jou en het is dus niet hetzelfde als andermans traject.
Toch zul je in gesprek met andere deelnemers en bezoekers herkenning vinden bij elkaar. Jullie vinden misschien hetzelfde fijn in jullie verder unieke trajecten, jullie hebben mogelijk soortgelijke vragen en vullen elkaar vast goed aan met ideeën voor bij PlanH. Precies die onderwerpen die niet alleen voor jou, maar ook voor anderen belangrijk zijn, worden besproken in de Deelnemersraad.
De Deelnemersraad
De Deelnemersraad zou je kunnen omschrijven als vergadergroep van en voor deelnemers en bezoekers van PlanH Werkt, waar ook Gewoon Goed en Gewoon Herstel deel van uitmaken. De Deelnemersraad heeft nu vier leden: Anne, Jan, Laurens en Léon. Samen met trajectbegeleider Eva van Dijk komen zij eens per vier tot zes weken bij elkaar. Ze bespreken dan de vragen en opmerkingen over PlanH die zij zelf hebben én die van andere deelnemers en bezoekers.
Samen leren
Dat is leerzaam voor hen en ook zeker voor de organisatie en medewerkers van PlanH Werkt. Zo hebben raadsleden door het vergaderen goed op elkaar leren inspelen. De Deelnemersraad voelt daardoor nu al als team. Ook zien ze bij zichzelf en elkaar talentontwikkeling. Het voorzitterschap helpt bijvoorbeeld om meer op de voorgrond te treden en om te ontdekken dat daarmee een kwaliteit tevoorschijn kan komen!
En de organisatie van PlanH Werkt? Die heeft van de Deelnemersraad onder meer al mogen leren hoe de indeling van het prikbord nog overzichtelijker kan. Op die manier wordt het aanbod van activiteiten duidelijker. De raad verwacht dat meer deelnemers zich daardoor zullen inschrijven voor deelname aan de activiteiten. Ook is het beleidsplan voor 2023 door de Deelnemersraad beoordeeld. Begin december gaven de leden hun akkoord op het door werkgever Jay van Boxtel gepresenteerde beleidsplan.
Raad voor iedereen
In de raad wordt goed naar elkaar geluisterd. Je mag er helemaal jezelf zijn en delen wat je wilt delen. De leden van de Deelnemersraad vertegenwoordigen graag álle deelnemers en bezoekers. Jouw vragen, opmerkingen, tips en tops voor PlanH zijn dan ook erg welkom.
“Help jezelf en zo ook een ander!”
Wist jij al dat er in het café van Gewoon Goed Uden een ideeënbus staat? Als je jouw tip of top opschrijft en in de ideeënbus doet, wordt die zeker besproken tijdens een vergadering van de Deelnemersraad. Lever jij jouw inbreng liever digitaal? Mail jouw vraag, opmerking, tip en/of top dan naar deelnemersraad@planhwerkt.nl. Iedere mail wordt beantwoord én komt aan bod in een vergadering van de Deelnemersraad.
Zo helpen we elkaar
Door ook jouw ideeën over en voor PlanH te delen met de Deelnemersraad, draag je bij aan de verdere ontwikkeling van PlanH Werkt. Op die manier ben je als deelnemer of bezoeker in zekere zin dus ook een trajectbegeleider voor de organisatie en medewerkers van PlanH Werkt. Via de Deelnemersraad leren we met zijn allen een heleboel en daar worden we samen beter van. Het werkt precies zoals ze bij de Deelnemersraad wel weten, want hun motto luidt: “Help jezelf en zo ook een ander!”
Op de foto van links naar rechts, Anne, Evie, Eva & Jan.